Analiza konkurencji – do czego służy?


Myśląc o przedsiębiorstwie nigdy nie powinniśmy mieć przed oczami wyspy. Żadna firma nie utrzymała by się długo, gdyby zrezygnowała z kontaktów z podmiotami zewnętrznymi, którymi są przecież klienci. Dodatkowo wkoło zlokalizowani są dostawcy, pracownicy oraz inne przedsiębiorstwa o tym samym profilu działalności. Konkurencja.

Jej cel jest podobny do naszego – rozwój, sukces, pieniądze. Każdy przedsiębiorca powinien więc dokonać analizy konkurencyjnych firm, by lepiej zrozumieć specyfikę branży i efektywniej kierować swoim zespołem. Takie badanie składa się z całego szeregu pytań od „Różnic i podobieństw w działalności oraz preferencjach klientów”, aż po „W jaki sposób z nimi rywalizować?”.

Co to jest konkurencja?

Istnieje kilka wyznaczników, decydujących o tym, czy dana firma zalicza się do naszej konkurencji czy też nie. Podstawowymi czynnikami kwalifikującymi w tym wypadku są:
– oferowanie takiego samego produktu, jak prowadzone przez nas przedsiębiorstwo,
– oferowanie produktu lub usługi podobnych do tego co mamy w ofercie,
– rozwój wskazujący na możliwość wprowadzenia przez daną organizację w przyszłości takiej samej oferty jak nasza,
– zagrożenie ze strony innej organizacji, którego wynikiem będzie zanik potrzeby danego produktu lub usługi będących w naszej ofercie.

Co nam daje analiza konkurencji?

Nikt nie lubi niepewności. Jest to uczucie na tyle niekomfortowe, że w biznesie dąży się do jego całkowitego zlikwidowania. Konkurując z innymi firmami powinniśmy zdobyć jak najwięcej informacji o nich, by tym łatwiej reagować na zmianę sytuacji na rynku oraz na poczynania firm o podobnym profilu. Dbając o własne interesy, nie możemy zaniedbać możliwości, jakie daje nam analiza konkurencji, czyli m.in.:
– przewidywanie posunięć rywali rynkowych,
– odkrywanie i wykorzystanie słabości konkurencji,
– zdegradowanie oferty konkurencji i zakwestionowanie jej jakość lub przydatność.

Decydując się na analizę konkurencji najlepiej jest przeprowadzić ją etapami, bez pomijania żadnej ze sfer działalności. Wtedy i tylko wtedy uzyskamy pełny i realny obraz i skuteczniej możemy planować i reagować na działania konkurencji. Tymi etapami są:
– zebranie informacji,
– przekształcenie informacji w użyteczne dane łatwe w interpretacji i przyswojeniu,
– zestawienie poszczególnych wyników analizy,
– wdrożenie procedur uniemożliwiających konkurencji uzyskanie przewagi.

Kiedy już wszystko wiesz

Mając wiedzę można przystąpić do czynów. Najważniejszy jest plan. Musi być on wielotorowy i uwzględniać wiele zmiennych w tym także i reakcje konkurencji na nasze działania. Ważne w tej bitwie jest uczciwe i zgodne z literą prawa zachowanie. Kuszące pójście na skróty, jeśli zostaje wykryte wiąże się z konsekwencjami, dlatego nie wahajmy się i informujmy o takich praktykach. Nieuczciwość rodzi jedynie nieuczciwość, a finalnie cierpią na tym sami klienci. To nie prowadzi do niczego i jest jedynie chwilowym sukcesem. A dla krętaczy i ich machlojek pozostaje zła sława i utrata renomy. Nie warto.

Artykuł powstał we współpracy z www.comper.com.pl

Post Author: goYka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *