Pojemniki do segregacji odpadów a edukacja ekologiczna młodzieży


Mimo że o konieczności chronienia środowiska naturalnego mówi się dużo, to nie we wszystkich domach segreguje się odpady. Jak wyrobić dobre nawyki u najmłodszych i zachęcić ich sortowania śmieci? Czy edukacja ekologiczna przynosi oczekiwane rezultaty?

Świadomość ekologiczna rośnie z roku na rok

Z badania przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie Fundacji ProKarton wynika, że 60 proc. Polaków segreguje śmieci[1]. W porównaniu do badań przeprowadzonych kilka lat temu świadomość ekologiczna rośnie – coraz więcej osób zwraca uwagę na śmieci w swoim pobliżu i wrzuca je do odpowiednich worków czy pojemników.

Wśród grupy, która najrzadziej przywiązuje uwagę na segregację śmieci, są młodzi ludzie w wieku od 15 do 29 lat. Tymczasem w interesie nas wszystkich jest zmiana złych nawyków społeczeństwa. W długoletniej perspektywie segregowanie śmieci oznacza niższe rachunki za gospodarowanie odpadami. Jak przekonać dzieci i młodzież do segregowania śmieci?


tablica edukacyjna dla szkół

Jak przebiega edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży?

Na kształtowanie proekologicznej postawy u dzieci i młodzieży największy wpływ mają rodzice, opiekunowie i wychowawcy. To od nich zależy, czy najmłodsi w przyszłości będą segregować śmieci. W przedszkolach dzieci uczą się, kiedy rzecz staje się śmieciem, poznają rodzaje śmieci i uczą się umieszczać je w odpowiednich pojemnikach. Przy uświadamianiu najmłodszych często wykorzystuje się gry planszowe i zabawy. Te ostatnie często odbywają się przy użyciu zabawek ręcznie wykonanych z opakowań przez dzieci.

W gimnazjach czy szkołach średnich uczniowie mają styczność m.in. z foliogramami. Są one pomocne w odświeżeniu i usystematyzowaniu wiedzy z zakresu segregacji śmieci, recyklingu papieru i sprzątania powierzchni ziemi. Wydawnictwa naukowe tworzą też wiele interaktywnych programów, których celem jest uświadomienie młodzieży korzyści płynących z segregowania śmieci. Dostęp do takich materiałów zapewniają zarówno szkoły, jak i publiczne biblioteki.

Teoria to jednak nie wszystko. Dzieci i młodzież muszą mieć także szansę na wykorzystanie otrzymanej wiedzy w praktyce. Właśnie dlatego zarówno coraz więcej szkół, jak i administratorów osiedli ustawia w widocznych miejscach pojemniki na różne rodzaje śmieci.


stojak do segregacji w najprostszej formie

Pojemniki do segregacji śmieci – teoria w praktyce

Najmłodsi uczą się poprzez naśladowanie. Gdy w ich otoczeniu są osoby segregujące śmieci, przejmują od nich wzorce. Mimo że ekologiczna świadomość w społeczeństwie rośnie, wciąż duża grupa dzieci i młodzieży nie ma kontaktu z segregacją śmieci w domu. W takiej sytuacji prawidłowe wzorce mogą one czerpać ze środowiska, w którym przebywają na co dzień.

W ostatnich latach coraz więcej szkół i osiedli inwestuje w pojemniki do segregacji śmieci, tak wynika z obserwacji sklepu eco-market.pl. Są one ustawiane w miejscach wygodnych i łatwo dostępnych dla uczniów, nauczycieli i mieszkańców. To najprostszy i zarazem najskuteczniejszy sposób, aby zachęcić dzieci i mieszkańców, by wrzucali odpady do dedykowanych temu pojemników. Jeżeli dziecko widzi, że z takich pojemników korzystają jego rówieśnicy, nauczyciele lub sąsiedzi, zaczyna się nimi interesować i je wykorzystywać. W ten sposób wykształcają się u niego pozytywne wzorce.

Systematyczne przypominanie o korzyściach płynących z segregowania śmieci oraz wpajanie dzieciom i młodzieży pozytywnych wzorców to skuteczne sposoby na zachęcenie ich do zadbania o środowisko naturalne. Trzeba pamiętać, że osoby, które nie mają styczności z  postawami proekologicznymi tak w domu, jak i poza nim, mają najmniejsze szanse na wykształcenie w sobie odruchu segregowania śmieci.

[1] Za: 40 proc. Polaków nie wdraża zasad segregacji odpadów, mimo że je zna, www.wirtualnemedia.pl (dostęp 24.04.2019).

Post Author: Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *