Latać jak ptak

Niektórzy na swojej liście marzeń mają jak dotąd jeszcze nie zrealizowany punkt. Czy to marzenie jest banalne i tak naprawdę wystarczy tylko chcieć, żeby się spełniło?  Czy może to nadal “przyjemność” nie dla wszystkich? Latać może każdy, wystarczy chcieć! – Sprawdźmy tę tezę!

W obecnych czasach latanie stało się czymś normalnym, czymś dostępnym niemal dla każdego. Dla jednych latanie to życiowa pasja, dla innych nadal sfera marzeń, dla kolejnych jeszcze – sposób na życie i praca lub po prostu bez emocji – normalny, powszechny środek transportu.

Ultralekkie latanie

Gdy przyjrzymy się bliżej polskim lotniskom naliczymy ponad 400 miejsc, w których można wylądować samolotem ultralekkim. Bez najmniejszych problemów wylądujemy w Kobylnicy, nad samym Bałtykiem, czy na Mazurach. Możemy także obrać kierunek w samo serce Bieszczad i także posadzić tam maszynę. Warto wiedzieć, że Polskie prawo pozwala na start i lądowanie nawet z … przydomowej działki!

“Jeśli raz posmakowałeś latania,
będziesz już zawsze
chodził z oczami
utkwionymi w niebo,
bo tam byłeś i zawsze
będziesz chciał tam wrócić…”

Leonardo Da Vinci

plane

Czy każdy może latać?

Jeśli chcemy samodzielnie pilotować samolot ultralekki należy zdobyć stosowne uprawnienia. Nie jest jednak potrzebna do tego licencja pilota samolotowego, wystarczy jedynie Świadectwo Kwalifikacji Pilota Samolotu Ultralekkiego (UACP). Szkolenie składa się z części teoretycznej i praktycznej. Kandydat na pilota musi mieć skończone 16 lat, orzeczenie lekarskie do szkolenia na samolocie ultralekkim i zaświadczenie o ukończeniu szkolenia. Koszt takiego szkolenia oscyluje w granicach 8-10 tyś, dodatkowy tysiąc to koszt egzaminu. Takie szkolenie uprawnia do pilotowania szybowców oraz samolotów ultralekkich, a latać można w przestrzeni powietrznej typu G – nie podlega ona żadnej specjalnej kontroli i pokrywa ok 80-90% całkowitej powierzchni Polski. Wylot poza teren Polski musi odbywać się jednak za zgodą nadzoru lotniczego w kraju wlotowym. Świadectwo kwalifikacji uprawnia nas jednak do latania tylko w dzień, przy doskonałej widoczności. W przypadku nagłego załamania pogody należy kierować się na najbliższe lotnisko każdego aeroklubu w Polsce. Można tam wylądować nawet w przypadku, gdy nikogo nie ma na lotnisku.

Opcja dla każdego

Rozwiązaniem powszechnym jest jednak – póki co jeszcze, lotnictwo pasażerskie. Bilety na przeloty turystyczne możemy nabyć w najróżniejszych cenach – w zależności od przewodnika. Warto to robić dużo wcześniej przed planowanym wylotem, gdyż różnice w cenach biletu zakupionego z miesięcznym wyprzedzeniem mogą się różnić nawet o kilkaset złotych. Popularnym rozwiązaniem na spędzanie wakacji czy wolnych weekendów jest tzn. lot w tą i z powrotem, z jednym noclegiem. Kupując bilet np do Szwecji zapłacimy jedynie 70 zł od osoby w obie strony! Warto więc szukać, porównywać ceny i latać po całym świecie!

plane2

Nie ważne, czy za sterami, czy jako pasażer zgodnie z popularnym lotniczym powiedzeniem życzymy Wam i sobie: tyle lądowań, ile startów!

Post Author: goYka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *