Orient Express

Orient Express – dokąd dziś dojedziemy legendarnym składem?

Orient Express, luksusowy pociąg, sceneria wielu powieści i filmów, ale i znak pewnej epoki. Co dziś dzieje się z pamiętnym składem? Czy Orient Express wróci kiedyś na swoją liczącą blisko trzy tysiące kilometrów trasę?

Orient Express, pociąg pasażerski kursujący na trasie Paryż – Konstantynopol (dziś Stambuł) ruszał z dworca wschodniego w stolicy Francji, by po 67 godzinach dotrzeć do stacji Sirkeci, gdzie podróżni mogli zobaczyć jeden z najpiękniejszych dworców świata. Po raz pierwszy pociąg pokonał wspomnianą trasę w 1889 roku. Pierwotnie dojeżdżał do Wiednia, potem trasa wydłużyła się do rumuńskiego Giurgiu, położonego nad Dunajem. Pasażerowie musieli pokonać rzekę i przesiąść się w Bułgarii na pociąg jadący do Warny, skąd prom zabierał ich do Konstantynopola.

Wschód i Zachód

Orient Express łączył ze sobą dwa krańce Europy i był najszybszym w tamtym czasie środkiem transportu pozwalającym na pokonanie tej odległości. Należący do międzynarodowej spółki Compagnie Internationale des Wagons-Lits skład był pociągiem wyjątkowym. Komfortowe wagony sypialne, luksusowa restauracja i pasażerowie należący do najwyższych sfer sprawiały, że Orient Express stał się w pewnym momencie symbolem zachodniego dobrobytu, a podróż nim szybko stała się swego rodzaju podróżą kultową. W pierwszej klasie przedziały były jednoosobowe (!), w drugiej – zaledwie dwuosobowe. Właściwie stanowiły one małe, w pełni wyposażone pokoiki, z toaletką, rozkładanym łóżkiem, szafkami i półkami na drobiazgi.

Orient Express

Popularność pociągu sprawiła, że oprócz Orient Expressu Paryż – Stambuł, uruchomiono połączenia na trasach alternatywnych. I tak powstał Simplon Orient Express kursujący przez Alpy – przejeżdżał najdłuższym w tamtym czasie, prawie 20-kilometrowym tunelem Simplon, by przez Mediolan, Wenecję, Triest, Belgrad, Sofię docierać do Stambułu. Natomiast kursujący w latach 30. Arlberg Orient Express poprzez Zurych, Innsbruck, Budapeszt, Bukareszt dojeżdżał do Aten.

Polskie wagony

Mało kto wie, że wagony należące do spółki C.I.W.L z Warszawy były dołączane do Orient Expressu – regularnie kursowały z Warszawy Głównej przez Koluszki, Częstochowę, Katowice do Zebrzydowic, gdzie łączyły się z wagonami ze Szwecji i Norwegii i jechały dalej do Bohumina, czeskiej Pragi i dalej do Paryża i Wiednia. Niektóre wagony z Polski kursowały w tym pociągu w niespotykanych dziś relacjach, jak choćby na trasie: Warszawa-Istanbuł, Warszawa-Triest, Warszawa-Rzym.

Orient ExpressFot. nostalgiazapara.pl

Orient Express dziś

Po raz ostatni Orient Express dojechał do Stambułu w 1977 roku, a do 2001 roku kursował jeszcze na trasie Paryż – Budapeszt i dalej, do Bukaresztu. Potem trasę znów skrócono do relacji Paryż – Wiedeń. Dziś odkupionym i odrestaurowanym składem należącym do spółki założonej przez milionera Jamesa Sherewooda Venice-Simplon Orient Express można wyruszyć w kilkanaście podróży na różnych trasach (ich koszt waha się od  blisko 2 tysięcy euro do prawie 9 tysięcy), między innymi Paryż – Werona, Londyn – Wenecja, Berlin – Londyn, Wiedeń – Paryż. Najdroższy jest oczywiście bilet na legendarną trasę Paryż – Stambuł. Pociąg ruszy z Paryża 26 sierpnia tego roku, by po sześciu dniach i pięciu nocach dotrzeć przez Budapeszt i Bukareszt do Stambułu. Więcej o podróżach Orient Expressem dzisiaj możecie poczytać na stronie spółki Venice Simplon Orient Express.

Natomiast pasjonaci kolei więcej szczegółowych informacji znajdą na stronie nostalgiazapara.pl.

Post Author: Paulina

1 thought on “Orient Express – dokąd dziś dojedziemy legendarnym składem?

    artur

    (14 listopada 2016 - 15:12)

    super, a dzisiaj dokad dojedziemy z Polski? Ledwo można po kraju koleja jezdzić… Pozdrawiam wszystkich rządzacych i złodziejska spółke PKP…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *