Bądź mądry, czyli sposoby na dobrą pamięć

Dbasz o siebie, swoje ciało, wygląd. Chcesz jak najdłużej wyglądać młodo. Świetnie! W tym wszystkim warto jednak przyjrzeć się także swojemu wnętrzu. Tym razem naszą uwagę skupimy na naszej pamięci, na naszym mózgu i tym co ma na niego dobroczynny ale i także negatywny wpływ.

Dobra pamięć, błyskotliwość, szybkość kojarzenia faktów i podejmowania decyzji – to wszystko możemy zachować do późnych lat. Należy tylko codziennie mobilizować nasz umysł do pracy.

Co sprzyja naszemu umysłowi?

Wraz z wiekiem obniża się w mózgu aktywność neuronów, co jest powodem spadku szybkości myślenia, kojarzenia faktów i zapamiętywania. Jednak jak uważa amerykański neuropsychiatra dr Daniel G. Amen, autor wydanej w Polsce książki “Wspieraj swój mózg – odmładzaj się”, ogromny wpływ na to ma niezdrowy tryb życia i niewłaściwe odżywianie.

Nadwaga, tłuste potrawy, słodkie napoje, brak aktywności fizycznej, krótki sen – mniej niż 6 godzin na dobę, przepracowanie to wszystko jak twierdzi ekspert ma wpływ na postarzanie naszego mózgu nawet o kilka lat.

Możemy jednak wpływać na kondycję naszego umysłu bez względu na wiek. Niekorzystne zmiany da się odwrócić. Należy przede wszystkim, jak twierdzi dr. Amen zacząć od zmiany diety. Zbawienny wpływ ma przede wszystkim rezygnacja z cukru, bo nadmiar glukozy we krwi uzależnia, a przede wszystkim upośledza transmisję bodźców w komórkach mózgowych. Dieta powinna być bogata w produkty zawierające witaminy z grupy B oraz C, E, a także mikroelementy – żelazo, cynk, potas, fosfor. Ważną grupę stanowią pokarmy dostarczające kwasów omega-3, lecytyny i glukozy.

Ruch ma duży wpływ na nasz mózg.

Kolejna kwestia to regularny wysiłek fizyczny, minimum 30 minutowy trening trzy razy w tygodniu. Najlepsze dla naszego umysłu są ćwiczenia przyspieszające krążenie krwi, np. marsz, bieganie, jazda na rowerze, czy pływanie. Dzięki nim więcej dotlenionej krwi dociera do mózgu, co sprawia, że zwiększa się jego pojemność i powstają nowe komórki nerwowe m.in. w płatach skroniowych uczestniczących w zapamiętywaniu.

Odpowiednia ilość snu i wypoczynek odpowiadają za prawidłowe dotlenienie mózgu a co za tym idzie lepszą jego pracę.

To jednak nie wystarczy. Aby nasz mózg zachował doskonałą formę do późnych lat ważne jest aby był odpowiednio stymulowany. Jakich więc dostarczać mu bodźców?

Dbaj o porządek. Chaos jest wrogiem zapamiętywania. Uporządkuj więc swoje otoczenie a praca i nauka będą efektywniejsze.

Pij dużo wody. Picie min dwóch litrów wody dziennie wpływa pozytywnie na cały nasz organizm a także sprzyja koncentracji.

Czytaj jak najwięcej. Poznawanie nowych, nieznanych wcześniej faktów pobudza szare komórki i pomaga utrzymać kondycję mózgu na wysokim poziomie. Czytanie rozwija wyobraźnię, a to wspaniale wpływa na pracę naszych półkul mózgowych i umiejętność zapamiętywania.

Bądź towarzyski. Samotne zamknięcie się w domu nie wpływa pozytywnie na nasz umysł, może powodować jego “uśpienie”. Zamiast siedzenia przed telewizorem warto spotykać się z przyjaciółmi, gdyż aktywne dyskusje, wielogodzinne rozmowy są dla naszego umysłu niezastąpionym motorem do pracy.

Post Author: goYka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *