Cytrusowa witamina C

Kwas L-askorbinowy ma silne właściwości redukcyjne. Biologiczne funkcje tej witaminy to przede wszystkim udział w biosyntezie kolagenu i metabolizmie tłuszczów. Wraz z witaminą E jest głównym antyoksydanten we krwi i płynach ustrojowych, pełniąc w komórkach istotną rolę w utrzymaniu odpowiedniego potencjału oksydoredukcyjnego i poprzez uczestnictwo w neutralizowaniu reaktywnych form tlenu i azotu chroni makrocząsteczki komórki przed powstawaniem uszkodzeń oksydacyjnych.

Wykazano, że konsumpcja kwasu askorbinowego z naturalnych źródeł chroni przed powstawaniem uszkodzeń DNA w komórkach ludzkich, czego nie odnotowano w przypadku syntetycznych witamin. Wielokierunkowe działanie metaboliczne tej witaminy przyczynia się do wzrostu odporności organizmu na niektóre choroby bakteryjne i wirusowe, ponadto działa prewencyjnie w powstawaniu nowotworów i korzystnie wpływa na przyswajanie żelaza. Wykazano również wpływ naturalnej witaminy C na obniżenie poziomu cholesterolu w surowicy krwi.

Gdzie występuje witamina C?

Ze względu na nietrwałość witaminy C, najlepszym jej źródłem są surowe warzywa i owoce. Największe jej ilości zawierają cytrusy, acerola, czarne i czerwone porzeczki, kiwi, zielona pietruszka, czerwona i zielona papryka, chrzan.

Jak się niszczy

Witamina C należy do najmniej trwałych witamin, ponieważ jest wrażliwa na działanie tlenu, promieniowania UV, podwyższone temperatury, mrożenie i obecność jonów metali ciężkich. Procesy przetwórcze oraz warunki przechowywania surowców i produktów wpływają na stopniowe zmniejszenie zawartości tej witaminy. Starty witaminy C w procesie gotowania sięgają 50-70%.  Badania wykazały bezpośredni i decydujący wpływ temperatury, jej fluktuacji oraz czasu zamrażalniczego przechowywania na zmiany zawartości witaminy C, co przyczynia się do obniżenia wartości odżywczej mrożonych warzyw i owoców.

Skutki niedoboru

Witamina C jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, a jej nadmiar jest wydalany z moczem, w związku z czym nie ma możliwości jej przedawkowania w postaci naturalnej.

Niedobory kwasu askorbinowego są natomiast uciążliwe – poza osłabieniem odporności organizmu może dojść do rozpulchnienia dziąseł, szkorbutu, złego gojenia i odnawiania się ran, bolesności mięśni i stawów, utarty apetytu, schorzeń żołądka, niedokrwistości, obniżenia wydolności fizycznej, a nawet depresji.

Syntetyczny odpowiednik witaminy C

Wiele badań naukowych potwierdziło fakt, że suplementacja syntetyczną witaminą C nie zwiększa odporności organizmu na przeziębienia, a przyjmowanie zwiększonych dawek pogarsza wręcz przebieg niektórych chorób infekcyjno-alergicznych, zwłaszcza reumatyzmu. Należy pamiętać, że nadmierne dawki kwasu askorbinowego zwiększają krzepliwość krwi, co prowadzi do powstawania skrzepów oraz sprzyjają powstawaniu kamieni z soli kwasu szczawiowego i moczowego w nerkach i pęcherzu moczowym. Ważną informacją dla cukrzyków jest to, że duże dawki syntetycznej witaminy C zaburzają proces wytwarzania insuliny przez trzustkę i zwiększają zawartość cukru w moczu i krwi.

Stwierdzono również, że duże dawki sztucznej witaminy C mają wpływ na zahamowanie tempa przesyłania impulsów nerwowo-mięśniowych, co prowadzi do zwiększenia zmęczenia mięśni i zaburzenia koordynacji reakcji wzrokowych i ruchowych.

Post Author: Marlena

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *