witamina-b12

Czerwona witamina B12

Witamina B12 jest jedyną znaną substancją biologiczną, która zawiera pierwiastek śladowy kobaltu. Jest ona niezbędna przy rozkładzie aminokwasu homocysteiny oraz przemianie kwasu metymalonowego. Kobalamina pełni zasadniczą funkcję przy podziale komórek, tworzeniu się krwi czy syntezie szpiku kostnego. Warunkuje syntezę kwasów nukleinowych DNA i RNA oraz białek uczestniczących w ich budowaniu. Witamina B12 jest również ważna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, poprzez uczestniczenie w syntezie choliny, która wchodzi w skład fosfolipidów otoczki mielinowej włókien nerwowych; zapewnia dobry nastrój i równowagę psychiczną. Kobalamina poprawia apetyt, jednak nie prowadzi do nadwagi, ponieważ wpływa na funkcjonowanie karnityny, która jest odpowiedzialna za spalanie tłuszczów.

W jakich produktach występuje witamina B12

W produktach spożywczych witamina B12 związana jest z proteinami, od których zostaje odłączona w żołądku. Źródłem kobalaminy są głównie produkty zwierzęce, zwłaszcza wątroba i nerki oraz podroby, wołowina, wieprzowina, baranina, drób. Mniejsze jej ilości występują w rybach, skorupiakach, jajkach i produktach mlecznych, jak ser żółty, ser biały. Owoce, warzywa i produkty zbożowe są pozbawione witaminy B12. Niewielkie ilości są syntezowane przez mikroflorę jelitową przewodu pokarmowego. Do wchłaniania witaminy B12 niezbędne jest specyficzne białko, występujące w żołądku, oraz jony wapnia.

Jak się niszczy

Kobalamina jest stosunkowo odporną na rozkład witaminą. Straty aktywności witaminy B12 pod wpływem światła, tlenu, kwaśnego czy zasadowego środowiska są nieduże. Podczas obróbki technologicznej czy kulinarnej zawartość kobalaminy w produktach może spaść o 7-30%. Wart uwagi jest fakt, że duże dawki kwasu askorbinowego (wit. C) wpływają destrukcyjnie na witaminę B12.

Skutki niedoboru witaminy B12

Niedoborowi witaminy B12 często towarzyszy niedobór kwasu foliowego, który w dużych ilościach występuje w zielonych liściastych warzywach. Najczęściej taką sytuację stwierdza się u kobiet zażywających tabletki antykoncepcyjne oraz stosujących źle zbilansowaną dietę. Niedobór kobalaminy może prowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia układu nerwowego oraz uszkodzeń w układzie krwiotwórczym. Niedokrwistość megaloblastyczna nie jest bezpośrednio związana z niedoborem pokarmowym witaminy B12 , ale z brakiem specyficznego białka w żołądku, co uniemożliwia jej wchłanianie. Zaburzenia wytwarzania tego białka występują w przypadku anemii złośliwej, po uszkodzeniach błony śluzowej żołądka bądź po całkowitej resekcji żołądka.

Suplementacja witaminy B12

Cyjanokobalamina jest syntetyczną formą witaminy B12. Charakteryzuje się ona największą trwałością. Dodatkowo z dotychczasowych badań wynika, że jest ona nietoksyczna i w organizmie łatwo ulega przemianą do najaktywniejszych biologicznie form witaminy B12. Warto pamiętać, że suplementacja kwasem foliowym obniża poziom kobalaminy we krwi, warto więc wtedy sięgnąć po farmaceutyczną formę tej  witaminy. Ze względu na destrukcyjny wpływ witaminy C na witaminę B12, należy zachować minimum godzinną przerwę między przyjmowaniem tych witamin (z czego suplementacja witaminy C jest całkowicie niewskazana – odwołuję się do artykułu nt. wit.C). Sposobem na zdecydowanie szybsze dostarczenie cyjanokobalaminy do organizmu są zastrzyki domięśniowe, niestety dość bolesne.

Post Author: Marlena

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *