dieta na sprawny mózg

Nakarm swój umysł – dieta na sprawny mózg

Planując posiłki skrupulatnie liczymy kalorie, bilansujemy składniki odżywcze, wybieramy produkty poprawiające trawienie, nieprzetworzone, unikamy smażenia… I bardzo dobrze! Nie zapominajmy jednak, że najbardziej energochłonnym narządem w ludzkim organizmie jest mózg i by sprawnie funkcjonował, musimy go odpowiednio odżywiać.

Dieta na sprawny mózg poprawi nie tylko naszą sprawność intelektualną, ale i zdolność zapamiętywania (więcej o sposobach na dobrą pamięć znajdziesz tutaj). Głodny umysł powoduje, że jesteśmy rozkojarzeni, trudniej przychodzi nam nauka, nie możemy zebrać myśli, odczuwamy ciągłe zmęczenie. Szczególnie jesienią warto zadbać o kondycję naszego umysłu, by rozkojarzenie i znużenie nie pogarszały z koli samopoczucia psychicznego i nie zaburzały stabilności emocjonalnej.

Więcej cukru!

Jednak nie chodzi tu o cukry proste, dzięki którym zyskujemy chwilowy zastrzyk energii, ale o węglowodany złożone. Mózg zużywa około jednej czwartej dostarczanej organizmowi energii – mimo, że stanowi tylko 2% masy ciała – a „karmi się” glukozą i tlenem. Dlatego dieta na sprawny mózg musi być bogata w węglowodany złożone, z których organizm będzie stopniowo uwalniał do krwi niezbędne składniki odżywcze. Cukry proste nie wymagają trawienia, stąd ich szybki, ale nietrwały efekt. Gdzie znajdziemy węglowodany złożone?

dieta na sprawny mózg

Przede wszystkim w ziarnach zbóż, nasionach – jak najmniej oczyszczonych i przetworzonych. Dlatego warto zwykłe, białe pieczywo zastąpić pełnoziarnistym, do pieczenia używać mąki z pełnego przemiału. Bogatym źródłem węglowodanów złożonych są także rośliny strączkowe – fasola, groch, soczewica oraz kasze. Dostarczą nam one również wspomagającego trawienie błonnika pokarmowego oraz witamin i minerałów wpływających korzystnie nie tylko na pracę mózgu.

Więcej kwasu!

Dieta na sprawny mózg musi również być bogata kwasy omega-3. Kwasy omega-3 zaliczane są do, tak zwanych, dobrych tłuszczów – nie podnoszą poziomu cholesterolu i nie obciążają serca.  Zauważono, że już w okresie życia płodowego kwasy omega-3 spożywane przez matkę wpływały na rozwój dziecka – rodzi się ono większe i bardziej inteligentne. Dlaczego omega-3 poprawiają pracę mózgu? Te kwasy tłuszczowe usprawniają ukrwienie mózgu i polepszają przekazywanie bodźców między substancją szarą i białą. Badania dowodzą, że dzieci, które przyjmują odpowiednie ilości kwasów omega-3 w pożywieniu są sprawniejsze intelektualnie i fizycznie, nie mają problemów z koncentracją i szybciej się rozwijają.

dieta na sprawny mózg

Gdzie znajdziemy te cenne kwasy tłuszczowe? W rybach – łosoś, śledzie, makrele, sardynki, w orzechach, migdałach, olejach – lnianym, rzepakowym, sojowym, w ziarnach – lnu, pestkach dyni, nasionach szałwii hiszpańskiej. Na rynku dostępne są również jajka omega-3 pochodzące ze specjalnych hodowli, od kur karmionych siemieniem lnianym.

Witaminy i minerały

Nie zapominajmy także o dostarczeniu naszemu umysłowi cennych witamin i minerałów. Te szczególnie ważne dla rozwoju i sprawnego funkcjonowania naszego mózgu to witaminy z grupy B, zwłaszcza niacyna i cholina wspomagające pracę układu nerwowego. W dietę na sprawny mózg powinniśmy więc włączyć takie produkty, jak soja, tuńczyk, mięso indyka, pełne ziarna zbóż, nasiona słonecznika, orzeszki ziemne.

Dotlenienie mózgu poprawimy natomiast dzięki jedzeniu roślin strączkowych, rodzynek, warzyw liściastych i owoców pestkowych. Zawierają one żelazo, które przenosi tlen w organizmie. Kolejnym ważnym dla prawidłowego funkcjonowania mózgu jest cynk – znajdziemy go w pestkach dyni i ostrygach. Stabilność całego układu nerwowego utrzymuje magnez usprawniający przekaźnictwo impulsów nerwowo-mięśniowych. Znajdziemy go w czekoladzie o wysokiej zawartości kakao, kaszy gryczanej, białej fasoli, orzechach laskowych czy płatkach owsianych.

dieta na sprawny mózg

Dzięki wprowadzeniu tych produktów do naszego menu łatwiej będzie nam utrzymać mózg w dobrej kondycji, co zauważalnie poprawi zdolność koncentracji, zapamiętywania i uczenia się.

Wszystkie zdjęcia zamieszczone w artykule pochodzą ze strony pixabay.com.

Post Author: Paulina

3 thoughts on “Nakarm swój umysł – dieta na sprawny mózg

    Suplementy diety dla kulturystów

    (28 listopada 2015 - 04:12)

    Miło się to czytało. Tekst dał wiele do myślenia. Poświęcenie dla zdrowego trybu życia! btw. po skończeniu czytania artykułu BLOGTITLE, zapraszam do mnie.

    gosc

    (26 października 2016 - 11:04)

    Haha, wiecie, że orzeszki ziemne to nie orzechy, tylko rośliny strączkowe?

    Ama

    (26 października 2016 - 11:07)

    Węglowodany złożone znajdziemy we wszystkich produktach z nieoczyszczonej, pełnoziarnistej mąki (chleb, makaron) i w ryżu brązowym, generalnie wszystkie produkty zbożowe i kasze, które nie zostały przetworzone i oczyszczone. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *