Dobranoc kochanie…

Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz, to popularne polskie przysłowie jest zawsze aktualne. Sen jest w naszym życiu tak samo potrzebny jak powietrze i woda. Sen wpływa na nasz nastrój, odporność, jakość oraz długość naszego życia. Sen to zdrowie. Dlaczego?

Sen jest to skracanie życia w tym celu, aby je wydłużyć – mawiał polski filozof Tadeusz Kotarbiński. To zdanie podsumowuje już na wstępie wszystkie rozważania na temat snu i jego wpływu na nasze zdrowie. Chcesz żyć długo i zdrowo? Wysypiaj się.

Otoczenie

Nie wystarczy położyć się spać. Należy położyć się spać w odpowiednich warunkach. Cisza, spokój, nie za zimnie i nie za gorące pomieszczenie. Wygodny materac, odpowiednia poduszka, czysta pościel i higiena ciała – to wszystko składa się na higienę snu. Zadbaj więc o otoczenie, a rano obudzisz się wypoczętym. Staraj się kłaść w tych samych porach, najlepiej przed północą. Nie przynoś pracy do łóżka. Gaś światło, zasłaniaj rolety, zadbaj o ciszę.

hours-of-sleep

 

Pamiętaj, że zdrowy sen, to także odpowiednia jego długość. Najpopularniejsza teoria jest taka, że powinno się spać od 7 do 8 godzin na dobę. Ważne jest jednak, aby przespać cały cykl snu – wszystkie jego fazy. Od fazy pierwszej, jaką jest “sen płytki”, przez “sen zwykły”, “sen głęboki”, aż po fazę czwartą – REM – tą w której pojawiają się marzenia senne. Podczas jednej nocy, człowiek doświadcza od czterech do sześciu cykli snu, z których każdy składa się z czterech ww. faz. Jednak warto wsłuchać się w swój organizm, gdyż każdy z nas potrzebuje indywidualną ilość snu. Jeden doskonale funkcjonuje po przespaniu 6 godzin, natomiast ktoś inny potrzebuje do właściwego funkcjonowania, aż 10 godzin. To kwestia indywidulana. Uzależniona także od intensywności prowadzonego życia, narażenia na stresy, a także wieku.

Gdy brakuje snu…

Czy istnieją negatywne skutki braku snu? Oczywiście. Skoro sen poprawia jakość naszego życia, wpływa na nasze zdrowie, jego niedobory powodują także negatywne skutki.

woman-1006100_1920

Najpopularniejszymi objawami niewysypiania się jest zwiększona drażliwość, zniecierpliwienie, wpadanie w złość z byle powodu. Zjawisko wpływu na nasz organizm braku snu sprawdzał w swoim programie “Inicjacja” Przemek Kossakowski. Udowodnił on, że mózg człowieka cierpiącego na bezsenność nie działa prawidłowo. Tak proste czynności jak zrobienie zakupów z listą w kieszeni uchodzi do rangi wyczynu intelektualnego, a najdrobniejsze odgłosy otoczenia powodują frustrację i jeszcze większe wyczerpanie. Trudności z koncentracją, brak elastyczności, brak kreatywności, zubożenie słownictwa, trudności w wymowie dopisują się do listy efektów ubocznych braku snu.

Warto więc zadbać o sen, nie zostawiać go tylko na weekend, gdyż nie jesteśmy w stanie wyspać się na zapas. Nie zregenerujemy się raz czy drugi, jakoś to będzie. Jednak, gdy zbagatelizujemy rolę snu w naszym życiu, spadnie jego jakość, nie o to nam przecież chodzi. Dobranoc więc kochanie…

 

Post Author: goYka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *