Doskonały sposób na urozmaicenie treningu – piłka fitball


Niezwykle przyjemne, a zarazem bardzo skuteczne ćwiczenia, dzięki którym wzmocnisz mięśnie głębokie, poprawisz swoją koordynację ruchową i zadbasz o swój kręgosłup. O czym mowa? Odpowiedź jest prosta – piłka fitball! Jeśli jeszcze nie próbowałaś/łeś, koniecznie musisz dołączyć ją do swojego zestawu ćwiczeń!

W latach 60. XX wieku piłka fitball była królową na salach rehabilitacyjnych. Stało się to za sprawą fizjoterapeutki – dr Mary Quinton, która wykorzystywała ją podczas rehabilitacji dzieci cierpiących na zaburzenia neurologiczne, a także dr Susan Klein – Vogelbach ze Szwajcarii, która poszerzyła jej zastosowanie wykorzystując piłkę przy ćwiczeniach z osobami borykającymi się z problemami ortopedycznymi. Nikt wtedy nawet nie pomyślał, że te kolorowe piłki staną się nieodłącznym elementem wyposażenia wielu klubów fitness na całym świecie.

Wybieramy odpowiednią piłkę

Zanim przejdziemy do treningu warto poznać podstawową zasadą doboru piłki, aby nasz trening był bezpieczny i efektywny. Bez obawy – nie jest to trudne. Wystarczy usiąść na piłce i sprawdzić, czy nasze nogi są wtedy zgięte pod kątem prostym, a staw biodrowy jest wyżej niż kolanowy. Przykładowo, osoba mierząca 160 cm wzrostu powinna zdecydować się na piłkę o średnicy 55 cm, a osoba mierząca 170 cm – na piłkę o średnicy 65 cm. Czym jesteśmy wyżsi, tym piłka musi być większa.

piłka

 

Dlaczego warto spróbować?

Chociażby dlatego, że ćwiczenia z piłką fitness należą do jednych z przyjemniejszych na sali fitness. Zalety treningu z piłką to także:

  • lepsza stabilizacja i równowaga,
  • rozluźnienie mięśni, odprężenie i relaks,
  • redukcja tkanki tłuszczowej,
  • korekcja wad postawy,
  • redukcja napięcia w okolicy karku.

Kompleksowy trening może być nastawiony na cele rehabilitacyjne, wyczynowe (ww. redukcja tkanki tłuszczowej) lub relaksacyjne. Aby poznać rodzaje ćwiczeń i odpowiednio dobrać trening do swoich potrzeb i możliwości organizmu, warto zawsze rozpocząć od treningu z instruktorem. Ten nauczy nas jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia, aby osiągnąć wymarzony efekt. Jeżeli bowiem zależy nam na smukłej sylwetce musimy postawić na trening wzmacniający i rozciągający. Ćwiczenia stabilizujące wykonujemy, gdy naszym celem jest poprawienie równowagi, koordynacji, czy korekta wad postawy. Trening z piłką może być także z powodzeniem stosowany przez kobiety będące w ciąży.

W czym tkwi sekret?

Na braku stabilizacji. To właśnie niestabilna postawa podczas gimnastyki z piłką, zmusza nas do korzystania z wielu mięśni jednocześnie. Pracuje całe nasze ciało – od barków, poprzez plecy, brzuch i pośladki. Zaangażowanie tych wszystkich partii ciała jednocześnie jest niezbędne do utrzymania równowagi na piłce.

piłka

Podczas wykonywania treningu z piłką można dołączyć dodatkowe elementy, takie jak taśmy, hantle czy inne obciążenia. Fitball doskonale łączy się także z ćwiczeniami w układach choreograficznych. Możliwości jest wiele i z pewnością uda nam się wybrać taki rodzaj ćwiczeń, który wpadnie nam do gustu i wpisze się na stałe w treningowy grafik.

Post Author: goYka

1 thought on “Doskonały sposób na urozmaicenie treningu – piłka fitball

    nela

    (21 października 2016 - 13:01)

    nie tylko do ćwiczeń się nadają 🙂 ja na swojej siedzę na co dzień przy biurku, plecy wreszcie przestały mnie boleć!
    polecam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *