Nowy Rok bez kaca

Noc sylwestrowa to najczęściej najdłuższa noc w roku, do tego od samego początku jesteśmy częstowani czymś mocniejszym. Drink, piwo, wino, potem szampan o północy a na drugi dzień potworny ból głowy, mdłości i „susza”. Jak sobie radzić z syndromem dnia poprzedniego, popularnie zwanym kacem?

Po pierwsze poznaj wroga

Aby wygrać, trzeba wiedzieć z czym się walczy.

Kac to przede wszystkim skutek odwodnienia komórek organizmu. Najczęstszymi objawami są ból głowy, nudności, nadwrażliwość na światło i dźwięki, potliwość, biegunka, zaburzenia apetytu.

Alkohol zmienia metabolizm i osłabia układ odpornościowy. Etanol zawarty w napojach wyskokowych wydalany jest w zmienionej postaci, w trakcie metabolizmu jest on przekształcany do aldehydu octowego, który jest niesamowicie toksyczny dla organizmu. Innym produktem metabolizmu jest kwas mlekowy, który zakwasza organizm. Alkohol wpływa negatywnie na absorpcję wody w nerkach, w wyniku czego dochodzi do odwodnienia organizmu, a wraz z nim do wypłukiwania składników mineralnych i witamin, niezbędnych do utrzymania homeostazy. Należy pamiętać, że najwięcej wody znajduje się w mózgu, stąd potworne bóle głowy z powodu odwodnienia.

Na rozłożenie 20 ml alkoholu potrzeba ok. 1 godziny. W momencie, gdy wątroba nie nadąża z metabolizmem alkoholu przenika on do krwi i dochodzi do powstania stanu upojenia alkoholowego.

 Jak sobie radzić?

Pierwszym skutkiem spożycia zbyt dużej ilości alkoholu jest odwonienie organizmu, stąd należy stale uzupełniać płyny i składniki mineralne. Pomiędzy drinkami warto wypić szklankę wody lub izotonik oraz zjeść pełnowartościowy posiłek, dzięki czemu na bieżąco będziemy uzupełniać wypłukiwane składniki i zapobiegniemy odwodnieniu.

Posiłki średnio tłuste nie obciążą zbyt mocno żołądka, a tłuszcz zawarty w pożywieniu spowolni wchłanianie alkoholu. Nie warto w trakcie picia przegryzać słonych orzeszków czy paluszków, ponieważ obciążają żołądek. Zdecydowanie godne polecenia są dania mięsne i ciepłe posiłki przygotowane przez gospodarzy.

Warto do każdego kieliszka wycisnąć sok z cytryny, gdyż zawarta w nim witamina C doskonale przeciwdziała skutkom zatrucia alkoholowego, dzięki czemu będziemy mogli dłużej korzystać z nocy.

Po raz kolejny nawadnianie – przed snem koniecznie należy wypić szklankę wody.

Co zrobić gdy już nas dopadnie kac?

Nie ma chyba gorszego uczucia, niż pobudka z tzw. „suszą”, nieziemskim bólem głowy i rewolucją w żołądku.

Gdy jednak już obudzimy się w „stanie nieważkości” istnieją pewne sposoby, aby złagodzić ten stan.

Przede wszystkim szklanka wody i śniadanie. Pomimo, że najczęściej nie mamy apetytu, warto zmusić się do zjedzenia tostów z miodem, które zaabsorbują resztki alkoholu z żołądka, minimalizując mdłości. Dodatkowo miód zawiera wiele składników mineralnych i witamin, które zostały wypłukane z organizmu. Na śniadanie warto również sięgnąć po jajka, gdyż zawierają one wiele aminokwasów zdolnych do rozkładania alkohol.

Dobrze jest posilić się owocami zawierającymi spore ilości witaminy C, która zlikwiduje wolne rodniki siejące szkody w organizmie.

Idealny na kaca jest ciepły, średnio tłusty rosół.

Zdecydowanie odradza się picia kawy czy herbaty, które również odwadniają organizm.

Najważniejszy pozostaje jednak sen, więc śpijmy jak najdłużej, gdyż wtedy organizm się regeneruje.

Post Author: Marlena

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *