Trening asertywności


Asertywność to umiejętność – każdy może się jej nauczyć. Nie potrzeba do tego talentu ani predyspozycji. Kluczem do sukcesu jest cel, motywacja i ćwiczenia, bo jak w każdej dziedzinie życia – trening czyni mistrza! Jak się do tego zabrać?

Chcąc nauczyć się asertywności, musimy zastanowić się do czego ona może się nam przydać i co nam w życiu ułatwi. Głównym plusem z posiadania tej umiejętności jest to, że ułatwia nam wszelkiego rodzaju kontakty międzyludzkie. Jest to bardzo ważne, gdyż człowiek jest istotą społeczną i musi współgrać w społeczeństwie od najmłodszych lat. Przedszkole, szkoła, praca zawodowa, rodzina kontakty z przyjaciółmi – wszędzie tam może nam się przydać asertywność.

Jak się nauczyć asertywności?

say noOgólnie wiadomo, że nie jest to wcale takie proste. Nauka ta wymaga od nas determinacji, pracy nad samym sobą – uświadamiania sobie i nazywania własnych emocji. Musimy ważyć słowa i zwracać uwagę na ton głosu, po czasie taki sposób bycia “wejdzie nam w krew” i stanie się to naturalne, będzie łatwiej.

Osoba asertywna jasno i precyzyjnie potrafi określić swoje potrzeby i uczucia, uważa na to,  co mówi, aby nie ranić innych, a także potrafi się przeciwstawić innemu poglądowi. Potrafi także, a może przede wszystkim stanowczo odmówić i czuje się z tym dobrze. Zawsze jednak robi to z szacunkiem do drugiego człowieka. Żyje zgodnie z zasadą “traktuj innych tak, jakbyś sam chciał być traktowany”. Trudne? – chyba jednak nie aż tak, jak się wydaje.

Zyski z bycia asertywnym

Ukończony trening asertywności, czy to pod okiem psychologa czy prowadzony samodzielnie daje nam wolność umysłu i swoiste przyzwolenie na wyrażanie własnego “ja”. Warto pamiętać, że asertywność nie jest tylko nauką mówienia “nie”. To także zdolność mówienia “tak”, a więc mówienia o swoich mocnych stronach bez zakrywania się fałszywą skromnością. Asertywność to pewność siebie i poczucie własnej wartości – niezwykle ważne w dzisiejszym świecie, w trwającym od najmłodszych lat wyścigu szczurów.

Dzięki opanowaniu asertywności łatwe mogą się stać następujące sytuacje dnia codziennego:

  • wyrażanie sprzeciwu w relacjach interpersonalnych (mówienie “nie”), czy to podczas odmawiania wykonania czegoś na co nie mamy ochoty, czy podczas odpowiedzi na żądania innych,
  • łatwiejsze staje się informowanie innych o swoich potrzebach, a także o swoich emocjach – zarówno pozytywnych jak i negatywnych,
  • nie sprawi nam już większego problemu poproszenie innych o pomoc lub mniejszą przysługę,
  • bardzo ważną korzyścią będzie także umiejętność inicjowania, podtrzymywania a nawet ograniczania kontaktów międzyludzkich.

 

 

Post Author: goYka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *