witamina b1

Witamina B1 na zdrowe nerwy

Witamina B1, zwana tiaminą, uczestniczy w gospodarce wodnej, przemianach węglowodanów, białek i hormonów. Odgrywa zasadniczą rolę w procesach oddychania tkankowego, jest częścią składową koenzymu karboksylazy (pirofosforanu tiaminy). Wzmaga czynność acetylocholiny, hamuje esterazę cholinowa, działa synergicznie z tyroksyną i insuliną, pobudza wydzielanie hormonów gonadotropowych. Tiamina przyspiesza gojenie się ran i wykazuje działanie uśmierzające ból. Witamina B1 jest niezbędna do prawidłowego rozwoju układu nerwowego, krwiotwórczego czy odpornościowego.

Z czym się je witaminę B1

Tiamina występuje w wielu produktach w postaci fosforanów lub w postaci niezestryfikowanej. Najbogatszym źródłem witaminy B1 są produkty zbożowe, mięso i wędliny, nasiona roślin strączkowych oraz wyciąg z drożdży. Bardzo duże ilości znajdują się również wątrobie, nerkach, orzechach brazylijskich, nasionach dyni, słonecznika, sezamie, fasoli i brunatnym ryżu.

Jak się niszczy

Witamina B1 należy do najmniej trwałych witamin. Jej poziom znacząco się obniża pod wpływem wysokiej temperatury. Jest odporna na ogrzewanie jedynie w środowisku kwaśnym. W środowisku obojętnym (czystej wodzie), a zwłaszcza zasadowym (po dodaniu sody) jej rozkład zachodzi już po 15 minutach gotowania. Tiamina jest wrażliwa na działanie tlenu i promieniowani jonizujących, jest natomiast odporna na działanie światła. Duże straty tej witaminy (nawet do 75%) mają miejsce w trakcie procesów technologicznych, zwłaszcza w trakcie przemiału ziarna. Występujące w surowych rybach enzymy tiaminazy niszczą witaminę B1. Liście herbaty oraz inne rośliny zawierając taniny zmniejszają przyswajalność tiaminy. Przyjęty pokarm, nadużywanie alkoholu powodują opóźnianie wchłaniania witaminy natomiast obecność dwutlenku siarki w winach lub atmosferze oraz czarne porzeczki powodują rozkład tej witaminy.

Skutki niedoboru witaminy B1

Podobnie jak inne witaminy rozpuszczalne w wodzie, tiamina nie jest gromadzona w organizmie, w związku z czym istnieje konieczność stałego uzupełniania jej niedoborów. Najczęstszymi przyczynami niedoboru są alkoholizm i ciąża. Długotrwały niedobór witaminy B1 może prowadzić do choroby beri-beri, która charakteryzuje się zmianami w układzie nerwowym i sercowo-naczyniowym (może dojść np. do zaniku mięśni, anoreksji, endemii, zaburzeń mózgowych). W wyniku niedostatecznego stanu odżywienia tiaminą dochodzi do gromadzenia w tkankach i płynach ustrojowych dużych ilości kwasu pirogronowego i kwasu mlekowego.  Należy pamiętać, że zapotrzebowanie na tiaminę wzrasta przy spożywaniu większych ilości węglowodanów.

Post Author: Marlena

1 thought on “Witamina B1 na zdrowe nerwy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *