witamina b6

Witamina B6 w zależności od ilości spożywanego białka

Witamina B6 przeciwdziała niedokrwistości, zmianom chorobowym skóry, zaburzeniom przedmiesiączkowym, zmianom nastroju, wzdęciom. Najlepiej poznaną funkcją metaboliczną witaminy B6 jest udział w przemianach aminokwasów. Jest ona również składnikiem związków uczestniczących w reakcjach metabolizmu azotowego. Szczególne znaczenie ma udział witaminy B6 w metabolizmie neurotransmiterów, aminokwasów siarkowych oraz w syntezie niacyny z tryptofanu. Bierze udział w metabolizmie węglowodanów złożonych, kwasów tłuszczowych, fosfolipidów i cholesterolu. Witamina B6 jest niezbędna w syntezie hemu, wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, wzmaga odporność immunologiczną organizmu i uczestniczy w tworzeniu przeciwciał.

Gdzie występuje witamina B6

Witamina Bwystępuje w wielu produktach żywnościowych, lecz nie ma szczególnie bogatych jej źródeł. Względnie duże ilości znajdują się w mięsie, wątrobie i rybach, ale też w produktach roślinnych, jak strączkowe, pełne ziarna zbóż czy warzywa liściaste. Dostarczymy ją do organizmu, jedząc łososia lub wzbogacone płatki zbożowe.

Jak się zniszczyć witaminy B6

W czasie obróbki termicznej i technologicznej dochodzić może do dużych start witaminy B6. W wyniku mrożenia warzyw i owoców jej zawartość może obniżyć się w zakresie 15-70%, obróbka kulinarna powoduje starty na poziomie od 50% do 70%, natomiast przemiał zbóż może prowadzić do utraty aż 90% zawartości tej witaminy.

Skutki niedoboru witaminy B6

Samoistne niedobory witaminy B6 występują bardzo rzadko, częściej wiążą się z brakiem w diecie innych witamin z grupy B. Zapotrzebowanie na witaminę B6 jest związane z ilością spożywanego białka. Zwiększone zapotrzebowanie na tę witaminę może się też pojawiać w przypadku zwiększonego spożycia tłuszczu. Witamina B6 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, a jej niedobór prowadzi do różnego rodzaju zmian neurologicznych, jak przedwczesne starzenie się neuronów. Może również dojść do obwodowej neuropatii, konwulsji oraz psychologicznej depresji.

Suplementacja

Suplementacja witaminy B6 polecana w wielu stanach chorobowych. Najczęściej stosowana jest w przypadku niedoborów wynikających z ubogiej diety, wrodzonych defektów enzymatycznych, terapii niektórymi lekami (np. izoniazyd, doustne środki antykoncepcyjne). Witamina B6 podawana jest w leczeniu niektórych chorób skóry, oparzeń, choroby popromiennej, wymiotów ciężarnych, różnego typu anemii. Stosuje się ją w zespole napięcia przedmiesiączkowego, zespole cieśni nadgarstka, alkoholizmie. Odgrywa dużą rolę w łagodzeniu chorób przebiegających z uszkodzeniem nerwów, np. polineuropatii cukrzycowej, dystrofiach mięśniowych.

Post Author: Marlena

1 thought on “Witamina B6 w zależności od ilości spożywanego białka

    Czerwona witamina B12 - Tygi.pl

    (12 stycznia 2015 - 08:58)

    […] jest stosunkowo odporną na rozkład witaminą. Straty aktywności witaminy B12 pod wpływem światła, tlenu, kwaśnego czy zasadowego środowiska są nieduże. Podczas […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *