słoneczna witamina d

Witamina D gdy za oknem same chmury

Witamina D zwana jest słoneczną witaminą, ze względu na sposób jej wytwarzania w organizmie. Do podstawowych funkcji wit. D należy regulacja gospodarki wapniowo-fosforanowej oraz modelowanie i mineralizacja kości. Słoneczna witamina działa prewencyjnie w stosunku do takich schorzeń jak osteoporoza, choroby układu sercowo-naczyniowego, różne postacie chorób autoimmunologicznych czy nowotworowych. Odpowiednia zawartość wit. D wpływa korzystnie przeciw krzywicy u dzieci czy osteomalacji u dorosłych.

Skąd brać witaminę D

Witamina D do organizmu dostarczana jest w postaci dwóch związków – ergokalcyferol (D2) oraz cholekalcyferol (D3), które same w sobie nie wykazują żadnego działania biologicznego, dopiero w trakcie przemian biochemicznych w organizmie zostają zamienione w formę aktywną. Prowitaminami D2 i D3 są odpowiednio ergosterol i 7-dehydrocholesterol (pochodne cholesterolu!). Pod wpływem działania promieni słonecznych na 7-dehydrocholesterol, w naskórku zachodzą przemiany prowadzące do powstania cholekalcyferolu, który następnie jest przekształcany do formy aktywnej biologicznie. Nie można przedawkować witaminy D3 z powodu długiej ekspozycji skóry na słońce, ponieważ nadmiar z takiej „produkcji” jest rozkładany przez promieniowanie.

Stosunkowo niewielkie ilości witaminy D3 zawierają produkty spożywcze. Ze względu na rozpuszczalność witaminy D w tłuszczach największe jej ilości znajdują się w tłustych rybach morskich, takich jak łosoś, makrela, śledź oraz w tranie i suszonych w słońcu grzybach.

Skutki niedoboru

Ze względu na to, że z pożywienia pochodzi zaledwie 10% witaminy D, pozostałe 90% to wynik reakcji promieniowania słonecznego na skórę, to główną przyczyną niedoboru witaminy D jest ograniczona synteza w skórze.

Niedobór witaminy D poważnie narusza równowagę fizjologiczną organizmu i zwiększa ryzyko wystąpienia wielu przewlekłych schorzeń, takich jak krzywica u dzieci i osteomalacja czy osteoporoza u dorosłych. Dostrzeżono również związek między zwiększoną częstotliwością występowania różnego rodzaju nowotworów, cukrzycy typu I, reumatoidalnego zapalenia stawów, stwardnienia rozsianego i schizofrenii u osób zamieszkujących tereny o małej ekspozycji na promieniowanie słoneczne (małe możliwości syntezy witaminy D przez skórę).

Syntetyczny odpowiednik witaminy D

W Polsce w okresie zimowym synteza witaminy D przez skórę jest bardzo mocno ograniczona, stąd warto uzupełniać słoneczną witaminę przede wszystkim odpowiednią dietą. Jednakże ze względu na dość niską zawartość witaminy D3 w produktach spożywczych, często musimy sięgać po farmaceutyczne źródła. Zdecydowanie pewniejszym i nawet tańszym sposobem od kupowania suplementów zawierających wit. D jest zakup preparatów przepisanych przez lekarza- dostępnych tylko i wyłącznie na receptę. Preparaty te charakteryzują się zdecydowanie lepszą jakością, ze względu na obowiązek podlegania ścisłym kontrolom, konieczność przestrzegania precyzyjnych procedur produkcji oraz podleganiu surowszym wymogom rejestracji i dopuszczenia do sprzedaży. Najważniejszym faktem jest, że skuteczność takich preparatów, w przeciwieństwie do suplementów diety, została potwierdzona badaniami klinicznymi z udziałem osób chorych. Bardzo ścisłej i systematycznej kontroli podlega również zgodność informacji podanych przez producenta na opakowaniu, odnośnie zawartości poszczególnych składników, co daje pewność co do dokładności przyjmowanych dawek i czystości preparatu.

Post Author: Marlena

1 thought on “Witamina D gdy za oknem same chmury

    Julia

    (16 września 2016 - 13:00)

    Co do depresji i witaminy D, ma to spory związek. Witamina D wytwarza się na słońcu, toteż jesienią, kiedy jest go coraz mniej, zauważa się wieksza zapadalność na tą chorobę lub odbiżenie nastroju. Ważne by uzupełniać tą witaminę chociaż tymi kilkoma wymienionymi tutaj produktami, chociaz wielu lekarzy na okres jesienno-zimowy, zaleca tez suplementy z tą witaminą. Ta witamina, równiez ma wpływ na naszą odporność: http://www.jestemfit.pl/artykuly/suplementy/witaminy-skuteczna-ochrona-przed-choroba.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *