dynie

Dynia w nowej odsłonie


Dynia, niepozorne i do niedawna niedoceniane warzywo, które może być podstawą do wielu zdrowych i niebanalnych potraw. Na październik przypada szczyt sezonu dyniowego. Warto ten okres dobrze wykorzystać i przygotować kilka pysznych dań z dyni, która jest bogatym źródłem witamin i mikroelementów.

Zupa krem z dyni hokkaido.

Nie ma nic lepszego na chłodne jesienne dni niż rozgrzewający krem z tego pomarańczowego warzywa. W dodatku jest prosty w przygotowaniu, a dzięki odpowiednim przyprawom można mu nadać nieco orientalnego charakteru. Do kremu warto wykorzystać odmianę dyni hokkaido. Jej niewątpliwą zaletą jest to, że nie trzeba obierać jej ze skórki.

zupa z dyni

Poza dynią potrzebne nam będzie:

  • 1 litra – 1,5 litra bulionu warzywnego lub mięsnego,
  • trzy ziemniaki średniej wielkości,
  • dwie marchewki (można wykorzystać te z wcześniej przygotowanego wywaru),
  • cebula,
  • czosnek,
  • pieprz, sól, imbir, chili,
  • sok z połowy cytryny,
  • ok. łyżka masła.

Dynię kroimy na pół, wydrążamy z pestek i kroimy w kostkę o boku około 1cm. Podobnie postępujemy z ziemniakami i marchewką, jeśli dodajemy świeżą. Na maśle podsmażamy pokrojoną w kostkę cebulę i przeciśnięty przez praskę czosnek oraz dodajemy pokrojone warzywa, podsmażamy kilka minut mieszając co jakiś czas. Następnie wlewamy wywar- jego ilość zależy od tego jak gęste lubimy zupy. Gotujemy zupę, aż zmiękną warzywa. Pozostaje nam już tylko zblendować całą zawartość garnka oraz przyprawić wedle naszych preferencji smakowych. Polecamy podawać z łyżką śmietany lub uprażonymi pestkami dyni.

Placki „ziemniaczane” z dyni piżmowej.

Wyjątkowość dyni piżmowej tkwi w jej słodkim, orzechowym smaku. Placki z dyni przygotowuje się niemal tak samo jak dobrze znane placki ziemniaczane, jednak naszym osobistym zdaniem, są one o wiele smaczniejsze!

placki z dyni

Do placków standardowo potrzebna nam będzie:

  • mąka- około 2/3 szklanki,
  • dwa jajka,
  • olej do smażenia,
  • pieprz, sól i świetnie podbijający smak dyni imbir (około łyżeczka) oraz
  • dynia- np. połowa dyni piżmowej średniej wielkości.

Obróbkę dyni najlepiej zacząć od przekrojenia jej na dwie połówki, następnie musimy wydrążyć pestki i obrać warzywo ze skórki. Po pokrojeniu dyni na kilka większych kawałków trzemy ją na tarce o dużych oczkach. Następnie dodajemy mąkę, jajka, szczyptę soli, doprawiamy pieprzem i imbirem oraz mieszamy tak aby uzyskać jednolitą masę. Placki smażymy na niewielkiej ilości dobrze rozgrzanego oleju. Placki świetnie sprawdzą się jako dodatek do drugiego dania, wspaniale smakują z sosem grzybowym lub pomidorowym.

Zdrowe frytki z dyni zwyczajnej.

Frytki z dyni to smaczny pomysł zarówno na dodatek do dania mięsnego, jak i na osobną przekąskę. Lekko słodkie, miękkie w środku, na zewnątrz chrupiące, przypadną do gustu również dzieciom. Ponieważ frytki pieczemy w piekarniku, można je jeść bez wyrzutów sumienia. Przygotowanie ich jest banalnie proste i szybkie.

frytki z dyni

Potrzebujemy tylko:

  • dynię,
  • łyżkę- dwie oleju oraz
  • ulubione zioła np. oregano, bazylię.

Dynię kroimy na dwie połówki, wydrążamy środek z pestkami, obieramy, a następnie kroimy w paski ok. 0,5 cm grubości. Surowe frytki wrzucamy do woreczka foliowego, wlewamy olej oraz dodajemy zioła, wszystko mieszamy tak by nasze frytki pokryły się ziołami. Pokrojoną w paski dynię wykładamy na blachę i pieczemy 20 do 30 min w temperaturze 200*. Smacznego!

A Wy macie swoje ulubione potrawy z dyni? – podzielcie się przepisami w komentarzu.

 

Photo by elements.envato.com /karandaev/NatashaBreen/ bhofack2/

Post Author: goYka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *