Wegetarianizm dla każdego, czyli zielony poniedziałek


Jeśli jesteś wielbicielem mięsa i nie wyobrażasz sobie swojej diety bez niego warto, żebyś wiedział, że nie musisz kategorycznie z niego rezygnować. Ogólnie wiadomym jest, że dieta wegetariańska wpływa bardzo korzystnie na nasze zdrowie. Nie każdy jednak wie, że wystarczy jeden dzień w tygodniu, aby stworzyć dla siebie niepowtarzalną okazję do poznawania nowych smaków i sięgnięcia po nieznane nam dotąd produkty kuchni wegetariańskiej. Wegetarianizm nie jest niczym strasznym i skomplikowanym. Warto przekonać się o tym, że potrafi być niezwykłe fascynujący.

Zielony poniedziałek – co to jest?

wegetarianizmZielony poniedziałek to nic innego, jak jeden bezmięsny dzień w tygodniu. To jeden wybrany przez nas dzień tygodnia, kiedy zaleca się zrezygnowanie z jedzenia mięsa, wędlin, ryb, owoców morza. Tego dnia warto także ograniczyć spożywanie nabiału oraz jajek, gdyż są to produkty pochodzenia zwierzęcego. Taki dzień, ma na celu zachęcenie do poprawy naszych nawyków żywieniowych, czyli częstszego sięgania po warzywa i owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy, nasiona, które mają zbawienny wpływ na nasz organizm. Bezmięsne poniedziałki pozwolą nam także, a może przede wszystkim na poznawanie nowych nieznanych dotąd smaków i potraw. Rozwiną naszą kulinarną wyobraźnię. Pozwolą zastanowić się nad tym co wkładamy do garnka i co jemy.

Etykiety

Jednodniowa dieta wegetariańska nauczy nas także czytania etykiet, dzięki czemu zdobędziemy niezwykle istotną wiedzę na temat kupowanych przez nas produktów.

Wpływ na nasze zdrowie – czy to się w ogóle opłaca?

Poniedziałek wolny od mięsa to nie tylko doskonały przerywnik w monotonni smaków i potraw, które spożywamy. To doskonały sposób o zadbanie o nasz organizm i zachowanie dobrego stanu zdrowia i kondycji. Już dzięki stosowaniu diety wegetariańskiej raz w tygodniu jesteśmy mniej narażeni na choroby serca, nadwagę czy cukrzycę. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę legendarny muzyk zespołu The Beatles – Paul McCartney, który przyczynił się do rozpropagowania tego stylu życia.

Dieta wegetariańska staje się coraz bardziej popularna w naszym kraju, jednak nie zdobyła jeszcze tak wielu zwolenników jak w państwach zachodnich. Zielony poniedziałek jest to dla nas wciąż nowe zjawisko, które warto jest wprowadzić do swojej kuchni. Wytyczne jednodniowej diety bezmięsnej wprowadzono oficjalnie do stołówek wielu amerykańskich szkół. Akcja zdobyła przychylność władz Brazylii, Belgii oraz Australii. Dania kuchni wegetariańskiej serwowane jednego dnia można także spotkać w wielu kanadyjskich restauracjach.

Co jeść?

Przede wszystkim jedz warzywa i owoce, które są doskonałym źródłem witamin i mikroelementów. Pamiętaj o roślinach sezonowych. Wiosna w pełni, zazieleniły się stragany, bazary czy stoiska warzywne w osiedlowych sklepach. Warto po nie sięgać. Rzodkiewka, szparagi, rabarbar, czy truskawki, aż “uśmiechają się” ze sklepowych półek 🙂
Nie obawiaj się też sięgnąć po mrożonki i warzywa z puszki, które są równie bogate w składniki odżywcze.

Cieciorka, ciecierzyca lub groch włoski z powodzeniem mogą stanowić główny składnik naszego bezmięsnego dania. Jest niezwykle bogata w białko i węglowodany oraz witaminy z grupy B, cynk, potas i żelazo. Z cieciorki można zrobić hummus, czyli pyszną pastę do smarowania kanapek. Świetnie nadaje się także do tego awokado.

fasolaŹródłem białka roślinnego i nienasyconych kwasów tłuszczowych są soja i fasola. Na szczególną uwagę zw naszej kuchni zasługiwać powinna czarna fasola, która ma działanie przeciw rodnikowe. Jest niezastąpionym składnikiem kuchni meksykańskiej.

Sałatki i surówki to królowe dnia każdego. Powinniśmy o nich pamiętać nie tylko w zielony poniedziałek, ale i każdego dnia. Stanowią doskonałe uzupełnienie diety i wzbogacają smak każdego posiłku.

To tylko kilka przykładów niezwykłego bogactwa kulinarnych możliwości, które warto poznawać i wprowadzać do naszej diety na co dzień!

Post Author: goYka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *