biurowy savoir vivre

Dobre maniery w pracy, czyli biurowy savoir vivre.


Dobre maniery to  kulturalny sposób bycia, mowa ciała, uśmiech, umiejętność odpowiedniego zachowania się w każdej sytuacji i przede wszystkim uprzejmość, która świadczy o szacunku do drugiego człowieka. Warto wykazywać się nimi w miejscu pracy. Buduje to nie tylko dobre stosunki międzyludzkie, ale i przedstawia nas jako profesjonalistów, co w oczach współpracowników, pracodawców i klientów jest bardzo ważne.

Osoby znające i stosujące w życiu zasady savoir vivre są postrzegane jako ludzie kompetentni i godni zaufania.

Powitanie

Kto pierwszy powinien powitać osoby w biurze? Jakich słów użyć w ramach powitania?

Według klasycznych zasad savoir vivre zazwyczaj pierwszy wita się ten, który zajmuje niższe stanowisko. W przypadku równorzędnych pozycji, mężczyzna pozdrawia pierwszy kobietę, osoba idąca osobę stojącą. Wchodzący do pomieszczenia wita osoby, które zastanie w środku, a wchodzący po schodach schodzącego.

Najbezpieczniej jest powiedzieć po prostu „dzień dobry”. Będąc z innymi na ty można też użyć słowa „cześć”. Co ciekawe, nie zaleca się, aby mówić „witam”. Nie jest to najgrzeczniejsza forma powitania. W niektórych sytuacjach mogą jej używać osoby starsze do młodszej, wyżej usytuowane do niżej usytuowanej (np. wykładowca do studenta, przełożony do podwładnego), ale nie odwrotnie.

A jak z uściskiem dłoni? W życiu prywatnym to kobieta podaje dłoń mężczyźnie. W pracy, przełożony podwładnemu, gospodarz spotkania wyciąga rękę do gościa, osoba starsza do młodszej. Ważna w uścisku dłoni jest jego moc. Powinien być pewny i energiczny, ale oczywiście nie za mocny.

Miejsce pracy

Jak cię widzą, tak cię piszą. Tyczy się to nie tylko wyglądu, ale i naszego otoczenia. Czystość i porządek to ważny element przejawu dobrych manier. Źle widziane są sterty papierów, nieumyte kubki i resztki jedzenia.

Dress code

Wizerunek pracownika stanowi pośrednio wizerunek całej firmy. Zwłaszcza, jeśli mamy bezpośredni kontakt z klientami lub partnerami biznesowymi W czasie pracy reprezentujemy firmę i markę, należy więc dostosować swój wygląd do panujących zasad.

Najważniejsza jest schludność. Czystość i świeżość to podstawa, nie wypada być po prostu niezadbanym. Wypielęgnowane włosy to obowiązek nie tylko jeśli chodzi o fryzury kobiet. Mężczyźni też muszą pamiętać o zadbanych włosach i przyciętym zaroście.

Jak ubierać się do pracy? Wszystko zależy od kultury organizacji, w której pracujemy. nadrzędną zasada jest oczywiście schludność. Lepiej unikać ekstrawaganckich, wyzywających strojów.

Telefony

Telefon w pracy powinien być wyciszony, aby nie przeszkadzać innym. Głośne, prywatne rozmowy również są nie na miejscu. Jeżeli z jakichś względów musimy odebrać prywatny telefon w czasie pracy, rozmowa powinna być krótka i cicha. Najlepiej jest wyjść do innego pomieszczenia.

Odbierając telefon służbowy należy przywitać się i przedstawić imieniem, nazwiskiem i nazwą reprezentowanej firmy. Pamiętajmy również, aby poinformować naszego rozmówcę jeżeli odbieramy telefon w samochodzie, miejscu publicznym lub w trybie głośnomówiącym.

Dobre maniery

Ogólne zasady biurowego savoir vivre to po prostu uniwersalne normy uprzejmego zachowania.

Trzeba zachować punktualność, okazując w ten sposób szacunek dla czasu swojego i swoich współpracowników.

Szanuj przestrzeń innych. Nie słuchaj głośno muzyki, nie bałagań, nie krzycz i nie śmiej się głośno, gdy inni pracują.

Okazuj pomoc. Wyciągnięcie pomocnej ręki do współpracowników nie tylko określi cię jako gracza drużynowego, ale i może się opłacić w przyszłości, gdy sam będziesz potrzebować pomocy.

Jeśli jesteś chory, zostań w domu. Nie narażaj innych na to, że też się zarażą.

Panuj nad mową ciała. Mimika, gesty i ton głosu wyrażają więcej niż słowa.

A jak z mówieniem sobie po imieniu? Przechodzenie na „ty” proponuje osoba starsza młodszej, wyższa stanowiskiem niższej. W niektórych kulturach organizacyjnych wszyscy mówią sobie po imieniu.

Post Author: joanna

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *