kasze kukurydziane

Kasze – smaczny posiłek na zdrowie!


Na sklepowych półkach znajduje się mnóstwo gatunków kasz. Różnią się tym, jak odbierają je nasze zmysły, ale cechą wspólną jest ich dobry wpływ na nasze zdrowie. Kasze są bogate w wartości odżywcze, minerały, witaminy i błonnik.

Kasza to produkt spożywczy, który powstał z ziaren zbóż.

  • Pszenica: kasza manna, bulgur i kuskus
  • Jęczmień: kasza perłowa i pęczak
  • Proso: kasza jaglana
  • Gryka: kasza krakowska i gryczana
  • Kukurydza: kasza kukurydziana

Jak powstaje kasza?

W pierwszej kolejności oczyszczane są ziarna zbóż. Usuwa się wówczas okrywę nasienno-owocową, czyli zewnętrzna część ziaren.

Następnie w zależności od rodzaju kaszy ziarna są polerowane, krojone, mielone lub prażone.

Im mniejszy stopień obróbki ziarna, tym więcej kasza zachowuje cennych składników odżywczych.

Zdrowa kasza

Kasza to najbogatszy pod względem wartości odżywczej dodatek skrobiowy na polskich talerzach. Przewyższa w swej randze makarony, ryż i ziemniaki.

Skrobia to składnik, który w organizmie rozkłada się powoli na glukozę – napędzającą pracę komórek ciała.

Witaminy zawarte w kaszach to:

  • witamina B1, czyli tiamina
  • witamina B2, czyli ryboflawina
  • witamina PP, czyli niacyna
  • witamina B6, czyli pirydoksyna
  • witamina B9, czyli kwas foliowy
  • witamina E

Kasze są też bogate w składniki mineralne:

  • potas
  • żelazo
  • magnez
  • wapń
  • miedź
  • cynk
  • mangan
  • krzem

Kasze są świetnym źródłem białka roślinnego.

To doskonały posiłek dla osób z nadciśnieniem oraz chorobami serca i układu krążenia. Powinni po nie sięgnąć również anemicy i osoby zagrożone niedokrwistością. Kasza to idealny wybór dla diabetyków, dzieci, kobiet w ciąży i karmiących, osób starszych i rekonwalescentów.

Na spożywanie kasz powinni uważać ci, którzy zmagają się z wrzodami żołądka i dwunastnicy, nadkwaśnym nieżytem żołądka i refluksem żołądkowo-przełykowym. Grube kasze mogą podrażniać śluzówkę jelita i utrudniać wchłanianie białka z pożywienia.

Grysik, czyli kasza manna

Bardzo drobna kasza pszenna to właśnie kasza manna. Pośród kasz wyróżnia ją wysoka zawartość jodu. Jest lekkostrawna i ma dużo skrobi.

Grysik jest zalecany przy chorobach pęcherzyka żółciowego i dróg żółciowych, w schorzeniach wątroby i trzustki. Kaszka wskazana jest również w chorobach, którym towarzyszy gorączka, w schorzeniach nerek i dróg moczowych.

Kasza jęczmienna na trawienie

W zależności od stopnia rozdrobnienia ziaren jęczmienia otrzymujemy:

  • pęczak
  • kasze grubą, średnią i drobną
  • kaszę perłową

 

Kasze jęczmienne są dobrym źródłem niacyny, która obniża poziom cholesterolu we krwi, rozszerza naczynia krwionośne i wpływa pozytywnie na wygląd skóry.

Zawierają bardzo dużo rozpuszczalnego błonnika – zapobiegają zaparciom, wzdęciom i bólom brzucha towarzyszącym problematycznemu trawieniu.

Na ciśnienie kasza gryczana

Kasza gryczana jest uważana za najzdrowszą z kasz. Ziarna gryki zawierają dużo białka, kwasu foliowego, magnezu, cynku, manganu, potasu i fosforu.

W przeciwieństwie do innych, kasza gryczana nie zakwasza organizmu. Zaleca się ją przy zaburzeniach czynności jelit, chorobach układu krążenia – szczególnie nadciśnieniu.

Kuskus – szybka dawka energii

Kaszkę kuskus uzyskuje się z twardej pszenicy durum. Po oczyszczeniu i obróbce ziarna są gotowane na parze, dzięki czemu możemy je przygotować błyskawicznie w naszej kuchni. Wystarczy zalać ziarna wodą, mlekiem lub bulionem i odczekać 5-10 minut.

Kuskus to kasza łatwostrawna i sycąca. Ma mało błonnika i nie jest tak bogata w składniki jak inne kasze.

Kaszka kukurydziana dla niemowląt

Kasze pozyskiwaną ziaren kukurydzy ceni się za zawartość witaminy E oraz bogactwo zdrowego tłuszczu. Oba te składniki wspomagają rozwój mózgu, dlatego zaleca się je w diecie niemowląt i małych dzieci.

Ponadto kasza kukurydziana nie wywołuje odczynów alergicznych, co stanowi dodatkowy atut w karmieniu maluchów, ale również w diecie chorych na hiperlipidemię, hipercholesterolemię, miażdżycę i w profilaktyce niedokrwiennej choroby serca.

 

 

 

 

Post Author: joanna

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *