owsianka z miodem i bakaliami

Płatki owsiane – zdrowe, odżywcze i pyszne!


Owies i wytwarzane z niego popularne płatki owsiane pokrywają zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze. Płatki owsiane są źródłem energii i siły, mają właściwości kosmetyczne, działają leczniczo i ochronnie.

Owies

Zboże owsa uprawiano w Europie środkowej i północnej już w epoce brązu, czyli hodowla trwa już około 3 tysiące lat.W średniowieczu owsianka była podstawą diety. To idealny posiłek, dający ludziom siłę, składniki odżywcze i uczucie sytości.

Wśród właściwości leczniczych owsa wymienia się:

  • przeciwdziałanie cukrzycy
  • wzmacnianie układu immunologicznego
  • wspomaganie układu trawiennego, zwłaszcza pracy jelit
  • pielęgnowanie skóry wrażliwej

 

Płatki owsiane – wartości odżywcze

Owies to zboże najbogatsze w białko, które jest jednocześnie bardzo lekkostrawne. Łącząc białka z owsa i produkty nabiałowe, dostarczasz organizmowi wszystkich niezbędnych aminokwasów.

Spożywanie płatków owsianych dostarcza organizmowi witaminy B6, B1, B5, selen, magnez, witaminę E, flawonoidy, błonnik, kwasy tłuszczowe, wapń, sód, potas, miedź. luteinę, awentramidy. Lista jest imponująca.

Witamina B6 – pirydoksyna – wspomaga układ nerwowy, odpornościowy, prace serca, ciśnienie krwi i pracę mięśni

Witamina B1 – tiamina – wpływa na działanie układu nerwowego, serca i mięśni

Witamina B5 – kwas pantotenowy – oddziałuje na przemiany białkowe i tłuszczowe, obniża cholesterol, syntetyzuje hormony

Selen – reguluje pracę tarczycy i systemu odpornościowego, wpływa na system nerwowy

Magnez – działa na układ odpornościowy, nerwowy i mięśniowy, kostny, sercowo-krążeniowy, oddechowy

Witamina E – tzw. witamina młodości i płodności, działa jako przeciwutleniacz, wpływa na krew i mięśnie

Flawonoidy – likwidują wolne rodniki i spowalniają procesy starzenia

Błonnik – usprawnia pracę jelit

Kwasy tłuszczowe – dostarczają energię potrzebną do procesów życiowych

Wapń – wspomaga zdrowie kości, zębów i krwi, sprawność mięśni, prawidłowy sen i nastrój

Sód – reguluje ilość oraz rozkład wody w organizmie i właściwe pH

Potas – bierze udział w procesach budulcowych organizmu i w produkcji energii

Miedź – reguluje metabolizm tłuszczów, tworzy melaninę i wpływa na pracę układu nerwowego

Luteina – progesteron – wpływa na kobiece hormony, płodność

Awentramidy – zapobiegają złogom tłuszczowym, antyoksydują

 

Owsianka to superfoods

Płatki owsiane to jeden z najzdrowszych produktów spożywczych na świecie. Udowodniono, że stosowanie płatków w codziennej diecie zwiększa wytrzymałość, odporność i szeroko pojęte zdrowie organizmu.

Owsianka to popularny posiłek wśród sportowców, dostarcza energii, a jednocześnie nie obciąża organizmu.

W rankingu najzdrowszych pokarmów świata owies zajmuje trzecie miejsce, plasując się zaraz za owocami acai i czosnkiem.

 

Płatki owsiane na diecie.

Owsianka to idealne śniadanie dla osób na diecie odchudzającej. Średni indeks glikemiczny i wysoka wartość odżywcza sprawiają, że danie doskonale sprawdzi się na co dzień. zagwarantuje dużo energii, długotrwałe uczucie sytości i wspomoże funkcje układów w organizmie.

Dlaczego warto jeść owsiankę na diecie?

  • stosunkowo mało kalorii: 370 kcal na 100 g suchych płatków
  • likwiduje uczucie głodu
  • reguluje perystaltykę jelit
  • walory odżywcze utrzymują organizm w dobrej kondycji

Suche płatki owsiane mają średni indeks glikemiczny, jednak gotowane już wysoki. Dodatkowo gotowanie niweluje działanie niektórych z zawartych w owsie składników odżywczych i witamin, dlatego warto zamiast gotowania owsianki zalać płatki ciepłą wodą lub mlekiem i wymieszać z ulubionymi dodatkami, np. świeżymi lub suszonymi owocami, bakaliami, orzechami, ziarnami.

owsianka z orzechami

 

Górskie, zwykłe, czy błyskawiczne?

Płatki owsiane różnią się sposobem obróbki ziarna owsa. Proces ma na celu usunięcie łuski z ziarna.

Płatki owsiane górskie – z krojonego lub łamanego ziarna

Płatki owsiane błyskawiczne – krojone lub łamane ziarno dodatkowo rozdrobnione i obrobione hydrometrycznie.

Dodatkowe obrabianie płatków owsianych powoduje, że tracą one część wartości odżywczych.

Wartość energetyczna dla wszystkich rodzajów płatków w suchej formie jest taka sama i wynosi 370 kcal na 100 g produktu.

 

 

 

 

 

 

Post Author: joanna

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *